.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
برگزاری آیین سنتی صبح زارزاره یا صبح روسیاه در مازندران +تصاویر
از آیین‌های معروفی که از دیرباز در مازندران برگزار می شود ، آیین صبح رو سیاه ، صبح صادق یا صبح زارزاره است ،که هرساله صبح عاشورا پیش از برآمدن آفتاب در برخی از مناطق استان برگزار می شود .

به گزارش شمال نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، این آیین که در روستاهای ودر برخی شهرهای مازندران پس از نماز صبح روز عاشورا و پیش از بر آمدن آفتاب برگزار می‌شود.

مرثیه معروف این آیین، شماتت خورشید است که چرا طلوع می‌کنی؛ در حالی که قرار است امروز حسین(ع) و فرزندانش به شهادت برسند :

ای صبح روسیاه، ز چه می‌شوی سفید

امروز حسین فاطمه اینجا ‌شود شهید

مردم از صبح با ناله و زاری به طلوع صبح می‌گویند که چگونه طلوع می‌کنی وقتی امروز حسین(ع) شهید می‌شود.

قرائت مرثیه‌ها و نوحه‌ها به یاد عاشورای سال 61 هجری قمری از طلوع فجر و آغاز روز، اندوه‌بار و سوزناک است چراکه در ظهر چنین روزی سرور آزادگان جهان در بیابان کربلا به شهادت رسیده است.

این آیین تا برآمدن آفتاب ادامه دارد و آن‌گاه سوگواران جهت صرف صبحانه به خانه‌ها یا تکایای گوناگون می‌روند و پس از آن خود را آماده انجام آیین ظهر عاشورا می‌کنند.‏

یکی از اهالی روستای طبقده هم درباره این مراسم ‏گفت: مردم این دیار و بسیاری از جای جای این استان در غم از دست دادن امام حسین‌(ع) و یارانش نالان و عزادار بوده و شب عاشورا تا صبح در تکایا بیدار می‌مانند و در غم سرور آزادگان و شهیدان سوگواری می‌کنند و قبل از اذان صبح هر یک از هیئت‌ها در کوچه و معابر به راه افتاده و نوحه‌خوانی می‌کنند و مضمون همه نوحه‌ها شهادت امام حسین‌(ع) در روز عاشورا است.

این آیین سنتی در روستای گالش محله رامسر نیز به نام زارزاره معروف است ، مردم عزادار منطقه در روستای گالش محله رامسر صبح عاشورا پس از اذان و اقامه نماز مراسم سنتی زارزاره را برگزار می کنند.

مراسم سنتی زارزاره به معنی گریه و زاری در رثای امام حسین(ع) و 72تن از یارانش است که طبق سنتی حدود 100ساله صبح عاشورا در جوار امامزاده سید محمد گالش محله و گلزار شهدای این روستا برگزار می شود.

آیین سنتی زارزاره همه ساله سحرگاه عاشورا پس از اذان صبح و اقامه نماز صبح عاشورا در روستای گالش محله،مرکز دهستان چهل شهید واقع در خیابان میرزاکوچکخان برگزار می شود.

در این مراسم مداحان قدیمی و پیرغلامان اباعبدالله به روضه خوانی و مداحی پرداخته و زن و مرد با چرخیدن به گرد امامزاده ، گلزار شهدا و همچنین سینه زنی بر قبور رفتگان به عزاداری می پردازند.   این مراسم امروز صبح نیز در این روستا و دیگر مناطق استان برگزار شد.  

روستای گالش محله رامسر

        مراسم صبح صادق و زیارت  عاشورا به همراه پذیرایی صبحانه در حسینیه روستای پاجی دودانگه ساری               مجمع عاشوراییان حسینی محله کتی غربی , بابل        
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.063 seconds.